Dodatki do gier

Aeon’s End Czeluście – recenzja dodatku #4

  Czeluście zadebiutowały na polskim rynku w 2019 roku, wraz z dodatkiem Bezimienni, o którym więcej napisałam TUTAJ. Tym razem postawiono na większą ilość magów – w tym dodatku mamy ich aż trzech.

Dla mnie jednak najważniejsze są Nemezis, dlatego zdecydowałam się sprawdzić, jakie wyzwanie tym razem przygotował twórca gry. W tej recenzji znajdziecie szczegółowe opisy wszystkich komponentów, jak również próbę zestawienia rozszerzenia Czeluście z obiema wersjami podstawowymi Aeon’s End. Miłego czytania 🙂

Zawartość Pudełka

Aeon's End Czeluście Pudełko

  • 3 magów bram
  • 1 Nemezis
  • 21 kart Nemezis
  • 45 kart graczy i 8 modyfikatorów

Nowi magowie

Czeluście zawierają najwięcej magów spośród wszystkich dostępnych do tej pory dodatków do Aeon’s End. Reeve jest postacią stworzoną do ataku,  Z’hana posiada umiejętność leczącą a Nym to mag wspierający.

Reeve – Elitarny Mag Bram

  • W walce może otworzyć maksymalnie 4 bramy; na początku gotowa jest tylko jedna z nich
  • Jej umiejętność dodatkowa  – Rozrywające Ostrze – zadaje 5 obrażeń poplecznikowi plus dodatkowe 3 innemu poplecznikowi 
  • Do użycia umiejętności potrzebne są 4 ładunki
  • Początkowa talia Reeve składa się  z czterech iskier i sześciu klejnotów
  • Jej kartą specyficzną jest Odłamek Obsydianu – klejnot, który daje 1, lub 3e (jeśli zdecydujemy się odnieść obrażenia).
Reeve i jej karta specjalna. postać z dodatku Czeluście do Aeon's End

Z’hana – Zbuntowana Magini Bram

  • Posiada 3 bramy, które na początku są zamknięte.
  • Jej umiejętność dodatkowa  – Glif Strażniczy – pozwala wyleczyć Gravehold aż o 7 punktów;
  • Chcąc użyć tej umiejętności musimy dysponować 5 ładunkami;
  • Z’hana w początkowej talii posiada 8 kryształów i 2 zaklęcia;
  • Jej kartą specyficzną jest Wieczny Żar, dzięki której możemy zadać 1 obrażenie lub aktywować przygotowane zaklęcie bez odrzucania go.
Z'hanai jej karta specjalna. postac z dodatku Czeluście do Aeon's End

Nym – Nowicjusz Magii Bram

  • Nym może korzystać z 4 bram, z czego jedna jest otwarta już na samym początku gry;
  • Ostateczna bariera, jako umiejętność dodatkowa tego maga powoduje odrzucenie karty (lub dwóch) z wierzchu talii Nemezis;
  • Umiejętność specjalną aktywujemy za pomocą 5 ładunków;
  • Talia startowa składa się tutaj z 7 kryształów i 3 zaklęć.
  • Karta unikalna Nym’a to Spopielenie, zaklęcie które możemy wykorzystać do ataku, lub pozyskania eteru.
Nym i jego karta specjalna. postać z dodatku Czeluście do Aeon's End

Czeluście – Nemezis

 

Wiedźma Hordy i 3 plemiona Troggów

Wiedźma Hordy, Nemezis z dodatku Czeluście do gry Aeon's End

Nemezis z Czeluści ma szósty poziom trudności. Przygotowując rozgrywkę formujemy dodatkowy stos talii Troggów i wprowadzamy jednego z nich do gry.

Z każdym wyzwoleniem wróg przywołuje kolejnego Trogga do walki. Istnieją 3 ich rodzaje: Orpowie, Yudowie oraz Zomowie. Pierwszy Trogg z danego plemienia nie zrobi nam nic, jednak każdy następny aktywuje negatywny efekt.

Tych specyficznych popleczników możemy zniszczyć zadając 2 obrażenia. Naszym zadaniem będzie ich systematyczne unicestwianie, bądź przyjmowanie kolejnych ciosów czekając na ostatniego, czwartego Trogga. Jego wejście do gry powoduje odrzucenie wszystkich popleczników tego rodzaju.

Poplecznicy Wiedźmy Hordy, Nemezis z dodatku Czeluście do gry Aeon's End

Wiedźma Hordy ma 60 punktów życia. Wygramy, jeśli zadamy jej dokładnie tyle obrażeń. Możemy też spróbować wyczerpać talię Nemezis.

Karta Wiedźmy Hordy Nemezis z dodatku Czeluście do gry Aeon's End

Czasem strategia zakładająca zadawanie obrażeń tylko Nemezis może dać nam w kość…

Poplecznik Wiedźmy Hordy, Nemezis z dodatku Czeluście do gry Aeon's End

… jednak pod koniec może zdarzyć się, że wylosujemy poplecznika, który zmusi nas do skierowania ataku na Troggów.

Karty rynku zasobów

Klejnoty

  • Czeluście wzbogacą nas tylko o jeden klejnot – Wypędzający Topaz. Kosztuje 5e a daje 2, chyba, że jedną z kart z ręki zdecydujemy się odłożyć z powrotem na wierzch talii. W takim przypadku zyskamy 4e zamiast dwóch.

Artefakty

  • Transmutator pozwala na zniszczenie karty z ręki oraz pozyskanie dowolnej karty z rynku, która kosztuje maksymalnie o 3e więcej niż ta, którą zniszczyliśmy. Artefakt ten kosztuje 4e i jest bardzo dobrym narzędziem do wymiany słabszych kart na lepsze.
  • Dynamo Vim również kosztuje 4e i kosztem odniesienia obrażeń dodaje dwie karty na rękę sojusznika. Jako opcję numer dwa możemy zniszczyć Dynamo, dać dowolnemu graczowi jeden ładunek oraz uleczyć go o 2 punkty.

Zaklęcia

  • Więź z Otchłanią kosztuje 4e, przy aktywacji zadaje 3 obrażenia i daje możliwość aktywacji innego zaklęcia przygotowanego przez dowolnego gracza;
  • Seryjny Zapłon wygląda na zaklęcie stworzone do walki z Wiedźmą Hordy. Zadaje w sumie 4 obrażenia, lecz dzielimy je po połowie między popleczników bądź Nemezis i poplecznika.
  • Pożerający Cień w trakcie przygotowania pozwala zniszczyć kartę z ręki. Aktywacja natomiast równa się zadaniu 3 obrażeń;
  • Kosa Dezintegracji kosztuje 7e, to bardzo dużo, jednak przy pomocy tego zaklęcia zadamy aż 8 obrażeń! Będzie nas to kosztowało 1 punkt życia oraz brak możliwości ponownego wykorzystania karty. Możemy ją wobec tego zniszczyć lub podarować innemu graczowi. 
  • Piekielna Nawałnica – zaklęcie najdroższe ze wszystkich z tego dodatku, kosztuje 8e, zadaje 7 obrażeń i musi być przygotowane na dwóch bramach. Zadane obrażenia możemy podzielić dowolnie między Nemezis i popleczników.

Czeluście i pierwsze Aeon’s End

  • W pierwszej wersji podstawowej nie znajdziemy Nemezis o szóstym poziomie trudności. Najbardziej wymagający przeciwnicy mają tutaj 5 poziom, wiec Wiedźma Hordy powinna stanowić największe wyzwanie;
  • Z’hana uzupełni wachlarz wyboru postaci o taką, która może uleczyć Gravehold
  • Reeve prawdopodobnie przyda się do walki z Królową Rojubędziemy mogli podzielić obrażenia między 2 Karaczanów bez konieczności utraty zdrowia
  • Dzięki Seryjnemu Zapłonowi i Piekielnej Nawałnicy także rozdzielimy obrażenia bez straty punktów życia;
  • Pierwszy raz spotkamy się z zaklęciem, które wymaga użycia dwóch bram przylegających; wersja podstawowa nie posiada takich zaklęć
  • Dynamo Vim będzie pierwszym artefaktem, który pozwala leczyć magów.

Czeluście i Wieczna Wojna

  • Wiedźma Hordy powiększając grono Nemezis z Wiecznej Wojny będzie jedynym przeciwnikiem na 6 poziomie trudności;
  • Podobnie jak Pani Pustej Korony posiada ona talię własnych popleczników, Troggowie działają jednak zupełnie inaczej niż Akolici;
  • Umiejętność Z’hany częściowo pokrywa się z umiejętnością Mazahaedrona (oboje mogą uleczyć Gravehold);
  • Reeve powinna poradzić sobie idealnie w walce z Panią Pustej Korony ze względu na umiejętność dzielenia obrażeń;
  • Starcie z tym Nemezis ułatwić mogą także Piekielna Nawałnica oraz Seryjny Zapłon
  • Nym będzie jedynym magiem ze zdolnością odrzucania kart Nemezis.

Podsumowanie

 

Czeluście jako dodatek do wersji podstawowych Aeon’s End zachwycają różnorodnością nowych postaci, jakie wraz z tym rozszerzeniem otrzymujemy. Reeve jako postać ofensywna może dzielić zadane obrażenia między popleczników, Z’hana potężnie wspomaga Gravehold a Nym jako jedyny mag w Aeon’s End jest idealny do prób zastosowania alternatywnej taktyki pokonania Nemezis. Odrzucając karty z talii wroga coraz bardziej zbliżamy się do jej wyczerpania, co w przypadku prawie wszystkich potworów oznacza zwycięstwo graczy.

Część zaklęć wydaje się być stworzona do walki z Wiedźmą Hordy, jednak w obu wersjach podstawowych znajdzie się Nemezis, które w pewien sposób jest do Wiedźmy podobne. W związku z tym warto sprawdzić, jak te zaklęcia sprawdzą się w walce z Królową Roju czy Panią Pustej Korony 🙂

Niezależnie od tego, którą wersję podstawową posiadamy, Czeluście zawsze przyniosą nam jakieś zaskoczenie, innowację dzięki której nasz zestaw stanie się jeszcze bogatszy. Nie ma zatem możliwości, by być z tego dodatku niezadowolonym. Różnorodność elementów, o którą bardzo dba twórca Aeon’s End sprawia, że z niecierpliwością będę czekała na kolejne rozszerzenia 🙂

Przydatne linki

Dodaj komentarz