Dla mnie jednak najważniejsze są Nemezis, dlatego zdecydowałam się sprawdzić, jakie wyzwanie tym razem przygotował twórca gry. W tej recenzji znajdziecie szczegółowe opisy wszystkich komponentów, jak również próbę zestawienia rozszerzenia Czeluście z obiema wersjami podstawowymi Aeon’s End. Miłego czytania 🙂
Zawartość Pudełka

- 3 magów bram
- 1 Nemezis
- 21 kart Nemezis
- 45 kart graczy i 8 modyfikatorów
Nowi magowie
Czeluście zawierają najwięcej magów spośród wszystkich dostępnych do tej pory dodatków do Aeon’s End. Reeve jest postacią stworzoną do ataku, Z’hana posiada umiejętność leczącą a Nym to mag wspierający.
Reeve – Elitarny Mag Bram
- W walce może otworzyć maksymalnie 4 bramy; na początku gotowa jest tylko jedna z nich
- Jej umiejętność dodatkowa – Rozrywające Ostrze – zadaje 5 obrażeń poplecznikowi plus dodatkowe 3 innemu poplecznikowi
- Do użycia umiejętności potrzebne są 4 ładunki
- Początkowa talia Reeve składa się z czterech iskier i sześciu klejnotów
- Jej kartą specyficzną jest Odłamek Obsydianu – klejnot, który daje 1, lub 3e (jeśli zdecydujemy się odnieść obrażenia).

Z’hana – Zbuntowana Magini Bram
- Posiada 3 bramy, które na początku są zamknięte.
- Jej umiejętność dodatkowa – Glif Strażniczy – pozwala wyleczyć Gravehold aż o 7 punktów;
- Chcąc użyć tej umiejętności musimy dysponować 5 ładunkami;
- Z’hana w początkowej talii posiada 8 kryształów i 2 zaklęcia;
- Jej kartą specyficzną jest Wieczny Żar, dzięki której możemy zadać 1 obrażenie lub aktywować przygotowane zaklęcie bez odrzucania go.

Nym – Nowicjusz Magii Bram
- Nym może korzystać z 4 bram, z czego jedna jest otwarta już na samym początku gry;
- Ostateczna bariera, jako umiejętność dodatkowa tego maga powoduje odrzucenie karty (lub dwóch) z wierzchu talii Nemezis;
- Umiejętność specjalną aktywujemy za pomocą 5 ładunków;
- Talia startowa składa się tutaj z 7 kryształów i 3 zaklęć.
- Karta unikalna Nym’a to Spopielenie, zaklęcie które możemy wykorzystać do ataku, lub pozyskania eteru.

Czeluście – Nemezis
Wiedźma Hordy i 3 plemiona Troggów

Nemezis z Czeluści ma szósty poziom trudności. Przygotowując rozgrywkę formujemy dodatkowy stos talii Troggów i wprowadzamy jednego z nich do gry.
Z każdym wyzwoleniem wróg przywołuje kolejnego Trogga do walki. Istnieją 3 ich rodzaje: Orpowie, Yudowie oraz Zomowie. Pierwszy Trogg z danego plemienia nie zrobi nam nic, jednak każdy następny aktywuje negatywny efekt.
Tych specyficznych popleczników możemy zniszczyć zadając 2 obrażenia. Naszym zadaniem będzie ich systematyczne unicestwianie, bądź przyjmowanie kolejnych ciosów czekając na ostatniego, czwartego Trogga. Jego wejście do gry powoduje odrzucenie wszystkich popleczników tego rodzaju.

Wiedźma Hordy ma 60 punktów życia. Wygramy, jeśli zadamy jej dokładnie tyle obrażeń. Możemy też spróbować wyczerpać talię Nemezis.

Czasem strategia zakładająca zadawanie obrażeń tylko Nemezis może dać nam w kość…

… jednak pod koniec może zdarzyć się, że wylosujemy poplecznika, który zmusi nas do skierowania ataku na Troggów.
Karty rynku zasobów
Klejnoty
- Czeluście wzbogacą nas tylko o jeden klejnot – Wypędzający Topaz. Kosztuje 5e a daje 2, chyba, że jedną z kart z ręki zdecydujemy się odłożyć z powrotem na wierzch talii. W takim przypadku zyskamy 4e zamiast dwóch.
Artefakty
- Transmutator pozwala na zniszczenie karty z ręki oraz pozyskanie dowolnej karty z rynku, która kosztuje maksymalnie o 3e więcej niż ta, którą zniszczyliśmy. Artefakt ten kosztuje 4e i jest bardzo dobrym narzędziem do wymiany słabszych kart na lepsze.
- Dynamo Vim również kosztuje 4e i kosztem odniesienia obrażeń dodaje dwie karty na rękę sojusznika. Jako opcję numer dwa możemy zniszczyć Dynamo, dać dowolnemu graczowi jeden ładunek oraz uleczyć go o 2 punkty.



Zaklęcia
- Więź z Otchłanią kosztuje 4e, przy aktywacji zadaje 3 obrażenia i daje możliwość aktywacji innego zaklęcia przygotowanego przez dowolnego gracza;
- Seryjny Zapłon wygląda na zaklęcie stworzone do walki z Wiedźmą Hordy. Zadaje w sumie 4 obrażenia, lecz dzielimy je po połowie między popleczników bądź Nemezis i poplecznika.
- Pożerający Cień w trakcie przygotowania pozwala zniszczyć kartę z ręki. Aktywacja natomiast równa się zadaniu 3 obrażeń;
- Kosa Dezintegracji kosztuje 7e, to bardzo dużo, jednak przy pomocy tego zaklęcia zadamy aż 8 obrażeń! Będzie nas to kosztowało 1 punkt życia oraz brak możliwości ponownego wykorzystania karty. Możemy ją wobec tego zniszczyć lub podarować innemu graczowi.
- Piekielna Nawałnica – zaklęcie najdroższe ze wszystkich z tego dodatku, kosztuje 8e, zadaje 7 obrażeń i musi być przygotowane na dwóch bramach. Zadane obrażenia możemy podzielić dowolnie między Nemezis i popleczników.
Czeluście i pierwsze Aeon’s End
- W pierwszej wersji podstawowej nie znajdziemy Nemezis o szóstym poziomie trudności. Najbardziej wymagający przeciwnicy mają tutaj 5 poziom, wiec Wiedźma Hordy powinna stanowić największe wyzwanie;
- Z’hana uzupełni wachlarz wyboru postaci o taką, która może uleczyć Gravehold
- Reeve prawdopodobnie przyda się do walki z Królową Roju – będziemy mogli podzielić obrażenia między 2 Karaczanów bez konieczności utraty zdrowia
- Dzięki Seryjnemu Zapłonowi i Piekielnej Nawałnicy także rozdzielimy obrażenia bez straty punktów życia;
- Pierwszy raz spotkamy się z zaklęciem, które wymaga użycia dwóch bram przylegających; wersja podstawowa nie posiada takich zaklęć
- Dynamo Vim będzie pierwszym artefaktem, który pozwala leczyć magów.
Czeluście i Wieczna Wojna
- Wiedźma Hordy powiększając grono Nemezis z Wiecznej Wojny będzie jedynym przeciwnikiem na 6 poziomie trudności;
- Podobnie jak Pani Pustej Korony posiada ona talię własnych popleczników, Troggowie działają jednak zupełnie inaczej niż Akolici;
- Umiejętność Z’hany częściowo pokrywa się z umiejętnością Mazahaedrona (oboje mogą uleczyć Gravehold);
- Reeve powinna poradzić sobie idealnie w walce z Panią Pustej Korony ze względu na umiejętność dzielenia obrażeń;
- Starcie z tym Nemezis ułatwić mogą także Piekielna Nawałnica oraz Seryjny Zapłon
- Nym będzie jedynym magiem ze zdolnością odrzucania kart Nemezis.
Podsumowanie
Czeluście jako dodatek do wersji podstawowych Aeon’s End zachwycają różnorodnością nowych postaci, jakie wraz z tym rozszerzeniem otrzymujemy. Reeve jako postać ofensywna może dzielić zadane obrażenia między popleczników, Z’hana potężnie wspomaga Gravehold a Nym jako jedyny mag w Aeon’s End jest idealny do prób zastosowania alternatywnej taktyki pokonania Nemezis. Odrzucając karty z talii wroga coraz bardziej zbliżamy się do jej wyczerpania, co w przypadku prawie wszystkich potworów oznacza zwycięstwo graczy.
Część zaklęć wydaje się być stworzona do walki z Wiedźmą Hordy, jednak w obu wersjach podstawowych znajdzie się Nemezis, które w pewien sposób jest do Wiedźmy podobne. W związku z tym warto sprawdzić, jak te zaklęcia sprawdzą się w walce z Królową Roju czy Panią Pustej Korony 🙂
Niezależnie od tego, którą wersję podstawową posiadamy, Czeluście zawsze przyniosą nam jakieś zaskoczenie, innowację dzięki której nasz zestaw stanie się jeszcze bogatszy. Nie ma zatem możliwości, by być z tego dodatku niezadowolonym. Różnorodność elementów, o którą bardzo dba twórca Aeon’s End sprawia, że z niecierpliwością będę czekała na kolejne rozszerzenia 🙂