porównanie summoner wars

Summoner Wars Master Set – porównanie edycji, która lepsza?

W grudniu 2021 miała miejsce premiera drugiej edycji gry Summoner Wars Master Set, której z kolei pierwsza odsłona została wydana w 2014 roku. Polską wersją językową tego tytułu możemy cieszyć się za sprawą wydawnictwa Cube Factory of Ideas.

W związku z tym, że Summoner Wars to jeden z moich ulubionych tytułów, rzeczą naturalną dla mnie był zakup drugiej edycji. Poza oczywistą zmianą oprawy wizualnej nie spodziewałam się jednak tak wielu ulepszeń w systemie walki oraz samej organizacji rozgrywki. Można powiedzieć, że jest to jeden z tytułów, który został udoskonalony dzięki wszelkim zarzutom graczy i recenzentów wobec poprzednich odsłon a autor gry wyszedł im na przeciw tworząc nowy, znacznie lepszy produkt.

Summoner Wars była świetną pozycją już w pierwszej odsłonie, w 2. edycji ulepszenia sprawiły, że gra stała się w moim odczuciu niemal doskonała. Czym jednak dokładnie różnią się obie edycje? Czy rzeczywiście warto zainwestować w 2. edycję znając pierwszą? O tym wszystkim przeczytacie w poniższym artykule 🙂

Różnice wizualne i organizacyjne

Pierwsze, co można zauważyć porównując obie edycje Summoner Wars to zmieniony wygląd gry. Odświeżeniu poddano całą szatę graficzną – znajdującą się zarówno na kartach jak i na planszy. Nowy wygląd zyskały także żetony oraz kości. Według mojej opinii ta zmiana jest jak najbardziej na plus, choć pewnie znajdą się zwolennicy wcześniejszej oprawy wizualnej.

Nowy wygląd poszczególnych elementów nie ma na celu jedynie korzyści estetycznych, w drugiej edycji Summoner Wars zmieniły się także niektóre kwestie organizujące rozgrywkę, co także spowodowało wprowadzenie pewnych zmian w wyglądzie komponentów.

  1. Plansza

Pomimo, iż pole walki zostało jedynie podrasowane graficznie, to miejsca poza jego obszarem zostały nieco przeorganizowane. Grając w Summoner Wars można byłoby pomylić się w kolejności rozgrywania poszczególnych faz, jednak autor zadbał o ten aspekt dodając grafiki, które pomagają to ogarnąć. Ponadto fazy rozgrywane są nieco inaczej niż w przypadku poprzednich odsłon tej gry, dla osób przyzwyczajonych do pierwszej edycji mogłoby to być problematyczne. Dostaliśmy zatem karty pomocy wbudowane w planszę 🙂

Dodano także tor Punktów Magii, na którym za pomocą żetonu zaznaczamy, ile tych punktów posiadamy i ile wydaliśmy. W pierwszej edycji liczy się je sumując ilość kart ze stosu kart odrzuconych (tzw. Stosu Magii) a po wykorzystaniu owych punktów karty wędrują na cmentarzysko. Druga edycja została usprawniona o wspomniany tor a korzystanie z niego jest znacznie wygodniejsze, niż każdorazowe liczenie i odrzucanie odpowiedniej liczby kart.

Na planszy pojawiło się także pole dla Wydarzeń Aktywnych – jest to zupełnie nowy rodzaj wydarzeń, które działają podczas określonych faz i kończą się wraz z końcem tury gracza. Innymi słowy pole służy do zagrywania kart wydarzeń ze słowem AKTYWNY, których efekty trwają dopóki się tam znajdują.

 

2. Kości

Kości 2. edycji nie dość, że wyglądają zupełnie inaczej, to efekty, jakie powoduje rzucanie nimi także uległy zmianie

W 1. edycji wynik rzutu kością równy 3 lub więcej oznacza trafienie i analogiczne, 2 lub 1 – chybienie. Druga edycja została wzbogacona o dedykowane kości, na których znajdują się 3 symbole: trafienia w zwarciu, trafienia dystansowego oraz trafienia specjalnego.

3. Karty

Pierwszą różnica, która rzuciła mi się w oczy były rewersy kart – w drugiej edycji (w przeciwieństwie do wszystkich wcześniejszych odsłon Summoner Wars) wszystkie karty wyglądają z tyłu tak samo. Nie ma już rozróżnienia na poszczególne frakcje. Wynika to z tego, że zmianie uległ także sam system budowania talii.

Zmianie uległa także ikonografia  na kartach, która moim zdaniem w tej chwili jest bardziej czytelna i intuicyjna.

Początkowe ustawienie jednostek w pierwszej edycji umiejscowione jest na osobnej karcie, w drugiej znajduje się ono na rewersie karty Mistrza Przywołań. Ponadto karty 2. edycji są nieco większe od tych z edycji pierwszej.

             

5. Mury —-> Bramy

Mury służące przede wszystkim do przywoływania jednostek oraz do ich osłony przed atakami uległy przekształceniu na bramy. W związku z tą zmianą nie ma już także oplecionych murów, ale w zamian za to bramy różnią się ze względu na wytrzymałość: w grze występują bramy z trwałością 10, oraz takie, których wytrzymałość wynosi jedynie 5 punktów.

 

                                                     

6. Znaczniki

Zmianie uległ wygląd znaczników obrażeń, natomiast pozostałe żetony (wzmocnienia i magii) są nowościami w Master Secie.

             

Różnice w zasadach i działaniu efektów

2. edycja Summoner Wars oferuje nam nie tylko nowy wygląd komponentów. Zmianom uległo wiele aspektów samej rozgrywki, których porównanie znajdziecie w poniższej tabeli.

SUMMONER WARS

1. EDYCJA

2. EDYCJA

Ulepszenia

Nie występują w Master Secie.

Wiele kart daje możliwość ulepszenia jednostek, wśród komponentów znajdują się żetony, którymi zaznaczamy poziom udoskonalenia danej jednostki

Kolejność faz

1. Dobór kart
2. Przywołanie
3. Faza wydarzeń
4. Ruch
5. Atak
6. Faza Magii

1. Przywołanie
2. Ruch
3. Faza budowy
4. Atak
5. Faza Magii
6. Dobór kart

Frakcje

Górscy Wargaci,

Krasnoludy Głębinowe, Bagienne Orki,

Piaskowe Gobliny,

Elfy Cienia,

Władcy Umysłów.

Upadłe Królestwo,

Straż Przednia,

Jaskiniowe Gobliny,

Władcy Umysłów.
Występują także 2 zupełnie nowe frakcje, których nie było w żadnym poprzednim Master Secie ani w dodatkach: Polarne Krasnoludy i Elfy Sawanny*.

*Pierwowzorem Elfów Sawanny są Elfy Dżungli znane z pierwszej edycji.

Mistrzowie Przywołań

Mają różne liczby punktów życia, czasem cechują się bardzo niską wytrzymałością

Mają najwięcej PŻ ze wszystkich jednostek danej frakcji.

Jednostki

Podstawowe dość łatwe do pokonania ze względu na niską wytrzymałość

Każdy rodzaj jednostek cechuje się większą liczbą punktów życia, niż jednostki z 1. edycji

Atak

Można przeczekać tę fazę, nie ma obowiązku atakowania przeciwnika.

Mistrzowie Przywołań otrzymują obrażenia za bierność w fazie ataku.

Szansa na trafienie

Każda jednostka ma taką samą szansę na trafienie.

Na dedykowanych kościach większą szansę na trafienie ma jednostka walcząca w zwarciu. Dodano efekt trafienia specjalnego.

Wydarzenia

Wszystkie wydarzenia zagrywa się podczas fazy wydarzeń, zawsze w tym samym momencie tury

Każde wydarzenie ma określony moment, w którym można je zagrać, nie ma typowej fazy wydarzeń.

Faza budowy

Brak fazy budowy, mur budujemy podczas fazy wydarzeń.

Została wyodrębniona jako osobna faza; w grze poza bramami przewidziane są inne struktury, które można będzie wybudować (a nie przywołać).

Ograniczenia budowy murów/bram

Budujemy na pustym polu po swojej stronie planszy, bez dodatkowych ograniczeń.

Bramy można budować w 3 dolnych rzędach po swojej strony planszy lub na pustym polu sąsiadującym z naszym Mistrzem Przywołań. Możliwe zatem jest zbudowanie bramy na stronie planszy należącej do przeciwnika.

Mury/Bramy

Wszystkie standardowe mury mają identyczną wytrzymałość. Występują też tzw. Oplecione Mury, które są domeną tylko jednej frakcji i działają wg określonych zasad.

Mury zostały zastąpione przez bramy. Istnieją 2 rodzaje standardowych bram: mające 10 PŻ i takie, które mają 5 PŻ. Zrezygnowano z oplecionych murów.

Budowanie talii

Rozpoczynając od Mistrza Przywołań budujemy talię, która musi zawierać m. in. jednostki uwzględnione na karcie układu podstawowego. Mieszanie jednostek musi odbywać się w obrębie danej frakcji, wyjątkiem są Najemnicy, których można użyć zawsze. Do budowy talii niezbędne są dodatki do gry.

Określone w bardzo jasny sposób, można mieszać ze sobą frakcje, ale z zachowaniem pewnych zasad. Do stworzenia własnej talii nie są potrzebne dodatk potrzeba dodatków, jednak żaden z nich nie został jeszcze wydany po polsku.

Podsumowanie

Druga edycja Summoner Wars zdobyła spore uznanie wśród graczy na całym świecie, czego dowodem jest tegoroczna nominacja do Golden Geek Awards w kategorii gra dwuosobowa. Absolutnie wszystkie zmiany, jakie zostały wprowadzone do rozgrywki w Summoner Wars, moim zdaniem wyszły grze na dobre. Ba, mogę nawet powiedzieć, że uczyniły ją jedną z najlepszych gier pojedynkowych, w jakie miałam okazję zagrać.

—–> Jeśli miałabym komuś doradzić, czy warto inwestować w pierwszą odsłonę, mając możliwość zakupu drugiej, powiedziałabym, że nie

Jedyne, czego mi zabrakło w nowej edycji to neoprenowa mata, jaką znamy z Summoner Wars Master Set: Przymierza. Rozumiem, że druga edycja obejmuje (do tej pory) tylko pierwszy Master Set, który zawierał świetnej jakości planszę i dlatego to ona pojawiła się w pudełku. Po cichu liczyłam jednak, że twórcy zaopatrzą nową edycję w matę, rezygnując z kartonowego pola bitwy. 

Tak czy inaczej z niecierpliwością wyczekuję polskich wersji dodatków, gdyż oryginalny wydawca, Plaid Hat Games, sukcesywnie rozwija serię Summoner Wars w ramach drugiej odsłony. Pojawiły się już nowe frakcje, kolejne zostały ogłoszone, więc być może jest szansa, że pojawią się na rodzimych stołach :).

 

6 comments on “Summoner Wars Master Set – porównanie edycji, która lepsza?

  1. Ależ się ta gra zmieniła, kupiłem jej pierwszą wersję jakieś 10 lat temu. Strasznie drażnił mnie z pierwszą edycją fakt, że to karcianka, coś w stylu Hearthstonea (wtedy to był dopiero tworzony). Ale właśnie średni balans jakoś zniechęcił mnie od tej gry. Jak jest teraz, poleciłbyś komuś takiemu jak mi?

    1. Powiedziałabym, że w tej chwili umiejętności ras są bardziej wyważone, nie ma odczucia, że dana frakcja jest sporo lepsza od innych i „jak wezmę elfy, to zawsze wygram z orkami” ;). Każda frakcja ma swoje plusy i minusy, sporo dały też dedykowanie kości, dzięki którym łatwiej trafić w zwarciu. Sporą bolączką pierwszej edycji była przewaga ataku dystansowego, najzwyczajniej w świecie nie opłacało się podchodzić do przeciwnika i wybierać jednostek walczących w zwarciu.

      Jeśli chcesz wypróbować, jak wygląda nowe Summoner Wars bez jakiejkolwiek inwestycji pieniężnej, polecam Ci sprawdzenie wersji on-line. Dwie frakcje, które można spotkać w Starter Secie (w tej chwili jeszcze nie wydany w j. polskim) są dostępne ZA DARMO i są to znane z pierwszej edycji Elfy Feniksa i Tundrowe Orki 🙂 podrzucam link: https://summonerwars.plaidhatgames.com/.

      Jeżeli natomiast wolałbyś, by ktoś wytłumaczył Ci jak grać (wersja digital jest dostępna w języku angielskim, na telefonie jest możliwość przetłumaczenia na j. polski, ale wiadomo, jakość tłumaczenia jest kiepska) to odezwij się do mnie na Messenger poprzez mój fanpage na facebooku 🙂 Chętnie się z Tobą umówię i pokażę co i jak.

      Bardzo dziękuję za komentarz i pozdrawiam,
      Shad

      1. Dzięki, dzięki! Poradzę sobie 😛 Na Tabletop Simulatorze, po angielsku gram w coś prawie codziennie. Dzięki za szybką odpowiedź, pozdrawiam!

  2. Dwie iwagi: Elfy Sawanny to nie jest nowa frakcja, są to dawne, przemianowane Elfy Dżungli. Master Set 2 edycji nie zawiera opcji budowania talii – mało które karty można wykorzystać w innej talii z tego Setu, tak więc dodatki do budowania wymagane są.

    1. Odnośnie pierwszej uwagi: tak, wiedziałam o tym, że Elfy Sawanny miały swój pierwowzór, jednak odnoszę wrażenie, że zmiany we wszystkich frakcjach są na tyle znaczące, że nie powinno się ich nazwać tymi samymi frakcjami, które znamy z poprzedniej edycji. Tutaj doszła dodatkowo zmiana nazwy; moim zdaniem nic nie stało na przeszkodzie, by użyć nazwy „Elfy Dżungli”, stąd posłużyłam się określeniem „nowa frakcja” 🙂

      Druga uwaga natomiast jest jak najbardziej słuszna! To, co napisałam jest z mojej strony ewidentnym niedopatrzeniem, a co za tym idzie – błędem. W polskiej instrukcji napisane jest tak: ” Gracze mają jednak możliwość składania swoich własnych talii, wybierając karty z różnych talii frakcji (w tym osobnych produktów).” Jestem skłonna twierdzić, że zmyliło mnie właśnie sformułowanie „w tym” 🙂
      Powinnam także przyznać, że nie oglądałam kart wszystkich frakcji pod względem symboli do budowania talii, z góry uznałam, że da się zbudować własną talię posiadając jedynie Master Set. W budowanie talii także jeszcze się nie bawiłam 🙂

      Bardzo Ci dziękuję, Dżejkob za te uwagi <3. Tekst edytuję uwzględniając Twoje spostrzeżenia 🙂 Nigdy nie miałam na celu wprowadzania w błąd.

      Pozdrowienia!
      Shad

  3. Dwie uwagi:
    Elfy Sawanny nie są nową frakcja, to przemianowane Elfy Dżungli z pierwszej edycji.
    Do budowania talii wymagane są dodatki. Mieszanie talii na nowych zasadach mając tylko Master Set jest niemożliwe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *