Recenzja dodatku do Aeon's End Otchłań

Aeon’s End Otchłań – recenzja dodatku #1

  Otchłań jest jednym z dwóch najnowszych (wydanych po polsku) dodatków do Aeon’s End dedykowanym co prawda Wiecznej Wojnie, lecz z powodzeniem możemy wykorzystać go jako rozszerzenie wersji pierwotnej.

Zawartość pudełka stanowią nowi magowie, Nemesis oraz karty rynku. Nie ma natomiast żadnych zmian w zasadach rozgrywki, więc od razu, bez czytania kolejnych instrukcji możemy przystąpić do gry i odkryć świat Aeon’s End na nowo 🙂 

Jeśli interesuje was tylko to, co znajduje się w pudełkach wszystkich dodatków do tej gry, przejdźcie TUTAJ a dziś, bardziej szczegółowo opowiem tylko o jednym z nich.  Przed Wami Aeon’s End Otchłań – recenzja dodatku – zapraszam i życzę przyjemnego czytania 🙂

Zawartość pudełka

pudełko z dodatkiem Otchłań do gry Aeon's End
  • 2 magów bram
  • 2 Nemesis
  • 18 kart Nemesis
  • 42 karty graczy i 8 modyfikatorów

Magowie Bram

  Otchłań to między innymi dwóch nowych magów – Sparrow i Xaxos (OT)*. Obie postacie mają charakter wspierający/ supportujący, więc najlepiej sprawdzą się w walce grupowej (3-4 magów).

1. Sparrow – Żołnież Magów Bram:

  • Może otworzyć maksymalnie 3 bramy (zaczyna z zamkniętymi)
  • Jej umiejętność dodatkowa  -Niezwykła Więź – wzmacnia bramy dowolnego gracza (aż 4 razy!) lub pozwala sojusznikowi na dobranie 3 kart i przygotowanie do 3 zaklęć z ręki (jeśli wszystkie jego bramy są otwarte)
  • Aby użyć tej umiejętności potrzebuje 5 ładunków
  • Początkowa talia Sparrow składa się  jednego zaklęcia i aż 9 kryształów
  • Jej kartą specyficzną jest Zarzewie – zaklęcie, które może być przygotowane na zamkniętej bramie bez jej wzmacniania. Przy aktywacji zadaje 1 obrażenie.

 

2. Xaxos (OT)* Siewca Pustki:

  • Rozpoczyna od 1 otwartej bramy, lecz w sumie może mieć otwarte 4;
  • Jego umiejętność dodatkowa  – Ochronna Poświata – pozwala na wzmocnienie jednej ze swoich bram, otrzymanie 1 punktu życia i zniszczenie karty z ręki lub stosu kart odrzuconych. Dzięki aktywacji tego efektu sojusznik otrzyma jeden ładunek kosztem odrzucenia losowej karty z ręki.
  • Aby użyć tej umiejętności potrzebuje tylko 4 ładunków;
  • Początkowa talia Xaxosa 2 składa się z 8 kryształów i 2 zaklęć
  • Jego kartą specyficzną jest Stos – zaklęcie, które przy aktywacji zadaje 1 obrażenie + dodatkowe 2 jeśli sojusznik odrzuci kartę z ręki.
  * Xaxos (OT) – Xaxos Otchłań – w pierwszej podstawowej wersji Aeon’s End pojawiła się już postać Xaxosa. Powyższą nazwę zastosowałam po to, by łatwiej odróżnić magów o tej samej nazwie a innych umiejętnościach.

Nemesis

 Otchłań zawiera dwóch nowych Nemesis – Pannę Cierni oraz Rycerza Kajdan. Zarówno pierwszy, jak i drugi z nich jest na 4 poziomie trudności. Mimo iż czwórka to niewiele, wierzcie mi, łatwo nie będzie…

Panna Cierni – czy wygracie, odnosząc tak wiele ran?

Panna Cierni - nemesis z dodatku Otchłań do gry Aeon's End

Bezlitosna i bezwzględna, zabija powoli niszcząc wszystkie dostępne magom zasoby. Ponadto jej Ciernie przebiją ciała śmiałków bardzo wiele razy – ten, kto chce ją pokonać musi przygotować się na cierpienie.

Przygotowanie rozgrywki przeciwko Pannie Cierni, nemezis z dodatku Otchłań do gry Aeon's End

Rynek zasobów stworzony do walki przeciwko Pannie Cierni musi zawierać conajmniej 5 stosów kart o różnym koszcie. Ten, w którym znajdują się najtańsze karty stanie się stosem Cierni – dodatkowym narzędziem służącym Nemesis do uśmiercenia graczy lub Gravehold. 

Każde wyzwolenie „naładuje” Pannę Cierni żetonem Nemesis (znajdziemy je tylko w pudełku z podstawową wersją gry) Gdy zdobędzie ona zaledwie 2 takie żetony, Przebije Cierniem a wtedy dowolny gracz lub Gravehold otrzymają obrażenia zależne w pełni od stanu stosu Cierni. Na ilość ran, które odniesiemy w starciu składać się będzie aktualny poziom rzędu kart Nemesis oraz liczba kart w stosie.

Rozgrywka przeciwko Pannie Cietni nemezis z dodatku Otchłąń do gry Aeon's End

Po rozpatrzeniu Przebicia Cierniem rozgrywamy tzw. Napór, czyli odwracamy żeton cierni na drugą stronę i umieszczamy go na kolejnym, droższym pod względem kosztu pozyskania stosie zasobów. Jeśli na rynku mamy 2 stosy o tym samym koszcie, możemy zadecydować gdzie położymy żeton.

Aby wygrać z Panną Cierni musimy zadać jej obrażenia równe aż 80 punktom życia. Tradycyjnie możemy też spróbować wyczerpać talię Nemesis… Porażkę natomiast odnosimy (poza standardowymi warunkami przegranej) kiedy wszystkie stosy zasobów się wyczerpią.

 

W talii Panny Cierni, począwszy od kart pierwszego rzędu, znajdują się moce bez opcji ich odrzucenia. 

Parzyskrzydło - karta Panny Cierni Nemezis z dodatku Orchłań do gry Aeon's End

Nemezis nie marnuje czasu. Wbija kolce zarówno w graczy jak i w całe Gravehold już od początku rozgrywki…

Rycerz Kajdan czyli spaczony mag bram

 

Rycerz Kajdan - karta nemezis z dodatku Otchłań do gry Aeon's End

Niegdysiejszy mag, który tak jak inni bronił Gravehold przed zagładą. Stąd doskonale wie, jak przygotowuje się zaklęcia i z każdym wyzwoleniem wzmacnia swoje bramy by ostatecznie zadać nam śmiertelny cios…

Skutek otwarcia pierwszej bramy Rycerza Kajdan z dodatku Otchłań do gry Aeon's End

Nemezis ten – tak jak wielu innych magów – posiada 4 bramy; otwarcie każdej z nich będzie dla graczy tragiczne w skutkach. Im wyższy numer bramy, tym gorsza kara.

Magowie nie są jednak całkiem bezsilni wobec zdolności nieprzyjaciela. Poświęcając określoną ilość eteru można „cofnąć” bramę; obrócić ją w kierunku przeciwnym nie dopuszczając do jej otwarcia. Walka z tym Nemezis bedzie zatem polegała na próbach hamowania postępu procesu wzmacniania bram wroga.

Należy zrobić wszystko by Rycerz nie zdołał otworzyć ostatniej z bram, ponieważ skutkuje to natychmiastową porażką. Poza tym, przegrać możemy w sposób tradycyjny a wygraną zapewni nam odebranie potworowi 70 punktów życia.

Upadłe Ostrze - karta Rycerza Kajdan, nemezis z dodatku Otchłań do gry Aeon's End

Władca szkieletów dotkliwie zrani Gravehold, chyba, że pozwolimy mu nieco przybliżyć się do zwycięstwa…

Oblężenie - karta Rycerza Kajdan, nemezis z dodatku Otchłań do gry Aeon's End

Uff… jeszcze nie jest tak źle…

Otchłań – karty rynku zasobów

Zaklęcia:

  • 4 z 5 nowych zaklęć mają dodatkową modyfikacjęWIĘŹ. Dwa zaklęcia z więzią mogą być przygotowane na tej samej bramie. Karty  są niedrogie, mają bardzo fajne bonusy i przydają się w rozgrywce kiedy np. mamy mało otwartych bram lub nie mamy na rynku żadnej karty pozwalającej na ich otwieranie.
Karty zaklęć z więzią z dodatku do Aeon's End Otchłań
  • Piątym zaklęciem z Otchłani jest Rezonans, który mi osobiście bardzo przypadł do gustu 🙂 Za 6 eteru możemy z jego pomocą zadać aż 7 obrażeń!

Artefakty:

  • Niedrogim kosztem pozyskamy Powab Wieczności, który pozwala na wzmocnienie bramy oraz odkrycie 3 kart z talii a następnie przygotowanie jednego z odkrytych zaklęć. Super artefakt – bardzo pomaga w grze postaciami ofensywnymi, które mają w talii wiele zaklęć.
  • Klucz do Wymiarów jest natomiast najdroższym artefaktem w Aeon’s End i daje możliwość dobrania 2 kart przez sojusznika. Możemy też zniszczyć tę kartę i otrzymać 1 obrażenie, by umieścić kartę Nemezis, która jest w grze na wierzchu talii Nemezis. Według mnie zbyt duży koszt dla takiego efektu.

Klejnoty:

  • Skarabeusz w Bursztynie kosztuje 3 eteru, a daje 2. Zamiast tego możemy zniszczyć kartę na ręce – ja szczerze mówiąc zazwyczaj wolę niszczyć karty ze stosu kart odrzuconych 🙂

Pierwsze Aeon’s End + Otchłań

  • Żetony Nemesis, które są potrzebne w walce z Panną Cierni możemy zastąpić żetonami furii Gnieworodnego
  • Dostrzegam pewne podobieństwo Panny Cierni do Księcia Pożeraczy – w przypadku tych Nemesis możemy przegrać tracąc wszystkie stosy kart zasobów. Cały system działania obu potworów działa jednak zupełnie inaczej, to nie są te same mechaniki;
  • Rycerz Kajdan również działa totalnie inaczej niż inne Nemezis dostępne w Aeon’s End
  • W wersji podstawowej nie ma Nemezis z 4 poziomem trudności
  • Otchłań dostarczy nam drugiego Xaxosa, jednak jego umiejętności dodatkowe są inne
  • Żaden mag poza Sparrow nie posiada umiejętności wzmacniania bram
  • Do tej pory mogliśmy przygotowywać 2 zaklęcia na jednej bramie tylko przy pomocy umiejętności Kadir, teraz możemy pozyskiwać karty z więzią

Wieczna Wojna + Otchłań

  • Panna Cierni jest jedynym Nemesis, w którym wykorzystana została mechanika polegająca na powolnym wyniszczaniu rynku zasobów, będzie to dla nas absolutna nowość. Znaną już praktyką będzie tutaj naładowanie wroga poprzez żetony Nemezis.
  • Wieczna Wojna nie posiada też żadnego potwora choć minimalnie podobnego do Rycerza Kajdan
  • Potwory z Otchłani są znakomitym uzupełnieniem – w pudełku tej wersji podstawowej nie ma Nemezis na poziomie 4.
  • Sparrow będzie jedynym magiem z umiejętnością wzmacniania bram a dzięki Xaxosowi pozyskamy dodatkowy ładunek. Żadna z postaci dostępnych w Wiecznej Wojnie nie przyspiesza ładowania.
  • Jeśli spełnimy dodatkowy warunek z karty Rezonans, bedzie to najsilniejsze zaklęcie kosztujące 6e
Karta zaklęcia Rezonans z dodatku do Aeon's End Otchłań

Podsumowanie

Powiększenie swojego zestawu Aeon’s End o dodatek Otchłań będzie świetnym rozwiązaniem. Dostaniecie 2 wspierające postacie a tak wielu efektów w umiejętności jak Xaxos, nie miał jeszcze żaden dostępny do tej pory mag. 

Nie zawiedziecie się także samą rozgrywką przeciw nowym Nemezis. Mimo, iż każde z nich jest na tym samym poziomie trudności, to sposoby działania mają zupełnie różne. W Aeon’s End nie stworzono jeszcze dwóch potworów o takiej samej mechanice – każdy wróg stanowi pewną innowację i tak jest również w przypadku Otchłani.

Zaklęcia z nową mocą dodatkową, jaką jest więź także powinny przypaść Wam do gustu. Tego również jeszcze w kartach Aeon’s End nie było, ponadto dzięki nim możemy nieco inaczej niż zwykle zaplanować swoje tury.

Nie znalazłam żadnych cech tego dodatku, które rozpatrywałabym w kategorii minusów. Rozszerzenie idealnie uzupełnia Wieczną Wojnę i działa super także z pierwszą wersją podstawową. Otchłań jest genialna, warto w nią zainwestować jeśli tylko jesteście fanami Aeon’s End 🙂

Przydatne linki

Otchłań w serwisie BoardGameGeek

Separatory do Aeon’s End uwzględniające wszystkie dodatki (po polsku!)

Generator rynku zasobów 

One thought on “Aeon’s End Otchłań – recenzja dodatku #1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *