Dodatki do gier

Aeon’s End Niezbadany Mrok – recenzja dodatku #2

  Niezbadany Mrok to najnowszy obok Otchłani dodatek do Aeon’s End. Z zestawienia wynika również, że najobszerniejszy i jako jedyny zawiera dodatkowe karty podstawowe do talii Nemezis. Podobnie jak inne rozszerzenia może być użyty zarówno z Wieczną Wojną jak i pierwszą podstawową wersją Aeon’s End.

Czy znów udało się stworzyć zupełnie innych niż dotychczas Nemezis? Czy kolejne zaklęcia i klejnoty nie będą już tylko lekko zmodyfikowanymi kopiami już istniejących? Jakie moce magowie bram odsłonią przed nami tym razem? Na wszystkie te pytania (i o wiele więcej!) odpowiedź znajdziecie poniżej, zatem: recenzja Aeon’s End Niezbadany Mrok – życzę przyjemnej lektury 🙂

Zawartość pudełka

Tak wygląda pudełko z dodatkiem Niezbadany Mrok do gry Aeon's End
  • 2 magów bram
  • 2 Nemezis
  • 21 kart Nemezis
  • 64 karty graczy i 11 modyfikatorów

Magowie bram

  Jedną z nowości, jaką oferuje dodatek Niezbadany Mrok jest dwóch magów bram: Indira oraz Remnant. Tym razem podstawka wzbogaci się o postać atakującą/ ofensywną oraz leczącą.

1. Indira – pomocnik magów bram

  • Ma do dyspozycji tylko jedną bramę (na starcie zamkniętą)
  • Z pomocą umiejętności dodatkowej, jaką jest Podstęp Piromanty aktywuje dowolną ilość zaklęć z ręki. Ponadto każde z nich zadaje dodatkowe obrażenie a grający Indirą może zniszczyć kartę ze stosu kart odrzuconych.
  • Umiejętność tą można aktywować po zebraniu 4 ładunków
  • Początkowa talia tej postaci składa się z 6 kryształów, 2 iskier i 2 dodatkowych klejnotów
  • W talii Indiry znajdują się dwa Bliźniacze Opale, które pozwalają na aktywację zaklęcia z ręki i dodają 1e 
 

2. Remnant – Stworzenie z Eteru

  • Zaczyna z jedną otwartą bramą ale może otworzyć aż 4. Druga brama tego maga ma specjalną właściwość – dodaje 1e przy aktywacji umieszczonego na niej zaklęcia
  • Efemeryczna maska jako umiejętność dodatkowa leczy Gravehold o 5 punków lub pozwala sojusznikowi na ponowne wykorzystanie dwóch kart ze stosu kart odrzuconych
  • Aby użyć tej umiejętności potrzeba 5 ładunków
  • Talia początkowa Remnanta to 6 kryształów, 3 iskry oraz klejnotu specyficznego
  • Dzięki Odłamkowi Otchłani mamy do wykorzystania 2 eteru, lecz jeden z tych dwóch punktów posłuży tylko do wzmocnienia lub otwarcia bramy. 

Nemesis

  Trzykroć-Martwy Prorok na 5 poziomie trudności oraz Snopijca z poziomem 6 to dwie kreatury, które zasilą armię Nemezis Aeon’s End jeśli rozszerzymy wersję podstawową o Niezbadany Mrok. Czym tym razem zaskoczył nas twórca gry?

Trzykroć-Martwy Prorok – wystarczy, że uśmiercicie go po raz czwarty…

 

Magowie broniący Gravehold zabili go już 3 razy, jednak Prorok okazał się silniejszy niż myśleli.

Mimo, iż bestia posiada ZALEDWIE 40 punktów życia, to każde wyzwolenie dodaje mu kolejne 5. Jeśli doprowadzimy do sytuacji, w której Nemezis osiągnie minimum 60 HP, otrzyma żeton Nemezis.

Zebranie czterech żetonów Nemezis spowoduje odrzucenie wierzchniej karty ze stosu Nemezis…

… no i bajka! Ładujemy dziadowi żetony, to wykończy się sam!

Niestety… tak dobrze nie ma. Wygrać z Trzykroć-Martwym Prorokiem można TYLKO poprzez odebranie mu wszystkich punktów życia.

Za to sposobów na zagładę ten Nemezis ma aż zbyt wiele:

  • wyczerpiemy talię – przegrywamy
  • jeśli Prorok dobije do 99 HP – jesteśmy straceni
  • upadek Gravehold świadczy o klęsce
  • wyczerpani magowie nie mogą więcej stawiać oporu

Już w pierwszym rzędzie kart znajdzie się taka, która przypomni Wam z kim macie do czynienia…

…i choćbyście nie wiem jak się starali, Prorok zawsze znajdzie metodę, by zyskać nieco zdrowia.

Snopijca – czy odważysz się zasnąć?

Jako jedyny nie zrodził się z Otchłani. Czai się w umysłach magów i żywi się ich przerażeniem.

Na Arkuszu Przerażenia znajduje się 7 kafelków, które gracze będą pozyskiwali z każdym wyzwoleniem. Jeśli do tego dojdzie, mag posiadający choć jeden taki kafelek nie będzie mógł aktywować swojej zdolności. Wyzwolenie stwarza też sytuację, w której zabrany w jego wyniku kafelek należy rozpatrzyć i wprowadzić w życie odpowiedni efekt.

Pozyskanie ostatniego kafelka Przerażenia (tego z numerem 1) aktywuje natychmiastową porażkę graczy. Należy zatem odkładać wszystkie pozyskane przez graczy kafelki poprzez poświęcenie 4 ładunków, co może uczynić dowolny gracz podczas swojej fazy głównej.

Snopijca ma 70 punktów życia! Nie zapomnijcie o ich zmniejszaniu, jeśli chcecie go pokonać 🙂

Niezbadany Mrok – karty rynku

 

Zaklęcia:

Karty zaklęć z Niezbadanego Mroku kosztują od 5 do 8e, nie należą zatem do najtańszych, jednak ich moc jest warta swojej ceny. W tym dodatku znajdziemy aż sześć nowych czarów.

  • Przypiekanie – za 5e zadaje 4 obrażenia a przy odrzuceniu unikalnego poplecznika* z talii Nemezis dowolny sojusznik otrzymuje 2 ładunki
  • Aura Zwrotna z kolei za tę samą cenę zada 3 obrażenia a jeśli mamy 4 lub więcej ładunków, uderzymy kolejny raz za 3 punkty
  • za sprawą Katalizatora (6e) możemy wykrzesać aż 7 obrażeń, ale tylko wtedy, gdy mamy 2 lub mniej punktów życia
  • Niezbadany Mrok zawiera 2 zaklęcia o koszcie 7e – Piromancję oraz Podziemną Więź**. Dzięki temu pierwszemu zyskamy szansę zadania 7 obrażeń kosztem odrzucenia kart z ręki, natomiast siła drugiej karty zależy od stanu rynku zasobów i tego, co akurat mamy na ręce. Maksymalnie możemy uzyskać 7 obrażeń, lecz Podziemna Więź pozwala też na darmowe pozyskanie karty.
  • Zwęglenie, zaklęcie najdroższe – kosztuje aż 8e – zadaje 6 obrażeń, ale jeśli z jego pomocą odrzucimy poplecznika, dowolny gracz zyska 2 punkty życia.

* Unikalny Poplecznik to taki, który znajduje się wśród kart specyficznych danego Nemezis. Nie jest nim żaden poplecznik z kart opisanych jako „podstawowa”

** Na początku mieliśmy problem ze zrozumieniem efektu tej karty, jednak doszliśmy do wniosku, że chodzi tutaj o to, by wybrać sobie jedną z kart z ręki i policzyć ile sztuk tej karty brakuje w stosie na rynku. Cyfra jaką uzyskamy odpowiada wartości zadanych obrażeń.

Artefakty:

  • Zagadkosferę (3e) możemy zamienić na ładunek lub zyskać 5e tracąc przy tym 2 ładunki
  • Astralny Sześcian pozwala na ponowne wykorzystanie zagranego w tej turze klejnotu. Jeśli wierzchnia karta z talii tur okaże się kartą gracza, otrzymuje on 1 punkt życia

Klejnoty:

  • Nawiedzony Beryl daje 2e lub 2 ładunki za odrzuconą kartę z ręki – bardzo fajnie sprawdza się w grze przeciwko Snopijcy
  • Obcy Pierwiastek to klejnot, dzieki któremu każde przygotowane zaklęcie zamieni się w 1e jest super np. dla postaci zaczynających z dwoma otwartymi bramami (Indira natomiast nie będzie zadowolona :P)
  • Kamień Bólu kosztuje 6e a daje 3. Możemy też wykorzystać 2e i zadać 1 obrażenie (moim zdaniem zbyt drogi w stosunku do możliwych do uzyskania korzyści)

Pierwsze Aeon’s End +Niezbadany Mrok

 

  • Żetony Nemezis, które są potrzebne do walki z Trzykroć-Martwym Prorokiem można zastąpić żetonami Furii Gnieworodnego
  • Prorok jest oznaczony tym samym poziomem trudności co Maska Kłamstw i Książę Pożeraczy, natomiast Snopijca (z szóstym poziomem) będzie w teorii najtrudniejszym do pokonania wrogiem
  • Remnant uzupełni wachlarz wyboru postaci o taką, która może uleczyć Gravehold (w pierwszej wersji podstawowej nie ma maga z tego typu zdolnością)
  • Tylko Indira może używać zaklęć bez ich przygotowywania (!)
  • Astralny Sześcian będzie jedynym artefaktem z mocą leczenia magów

Wieczna Wojna + Niezbadany Mrok

 

  • Pani Pustej Korony jest na tym samym poziomie trudności, co Trzykroć-Martwy Prorok, jednak łącząc Niezbadany Mrok z Wieczną Wojną jedynie Snopijca będzie wrogiem z 6 poziomem trudności
  • Z racji tego, że Indira może otworzyć tylko jedną bramę, zaklęcia z Wiecznej Wojny wymagające posiadania przynajmniej 2 bram nie będą mogły zostać przez nią użyte
  • Indira jako jedyny mag może aktywować zaklęcia bez ich przygotowywania
  • Umiejętność Remnanta częściowo pokrywa się ze zdolnością Mazahaedrona (obie postacie mogą uleczyć Gravehold)
  • Drogie zaklęcia z Niezbadanego Mroku możemy pozyskiwać wybierając do rozgrywki np. Yan Magdę (dobiera dowolną kartę z rynku aktywując umiejętność specjalną)
  • Przypiekanie jest idealnym zaklęciem dla Quilius i nada się perfekcyjnie do walki z Panią Pustej Korony
  • Katalizator najbardziej przyda się do gry Ulgimorem, który niejednokrotnie balansuje na krawędzi życia 🙂

Podsumowanie

  Niezbadany Mrok to rozszerzenie oferujące największą ilość nowości pośród wszystkich czterech dostępnych w języku polskim. Mamy tutaj 2 nowych Nemezis, 2 magów i aż 11 dodatkowych kart zasobów. Ponadto do pudełka dorzucono 3 karty podstawowe do talii Nemezis.

Indira jest magiem jedynym w swoim rodzaju, atakuje od razu nie czekając na swą kolejną turę. Remnant natomiast posiada innowację w postaci bramy z dodatkowym eterem do wykorzystania.

Przeciwnicy, z którymi przyjdzie nam się zmierzyć tym razem są bardzo wymagający a rozgrywka przeciwko nim po raz kolejny potoczy się w zupełnie inny sposób.

To różnorodność Nemezis jest tym, za co najbardziej kocham Aeon’s End. Dzięki Niezbadanemu Mrokowi staniemy przed potworem, który ciągle się leczy a jego sojusznik Snopijca wyzyska od nas każdy ładunek. Z tego typu wrogami jeszcze nie walczyliśmy, zatem czekają nas nowe wyzwania i kolejne godziny gry.

Zaklęcia, klejnoty i artefakty wzbogacą zarówno rynek Aeon’s End jak i Wiecznej Wojny. Niektóre efekty częściowo się pokrywają, jednak nie ma dwóch takich samych kart – każda da nam inne możliwości. Ponadto jeśli do tej pory mało używaliście eterożernych kart, teraz może się to zmienić 🙂

Niezbadany Mrok jest dla każdego, kto lubi Aeon’s End i szuka nowych wyzwań na nieco wyższym poziomie trudności. Cała zawartość rozszerzenia doda różnorodności rozgrywce i jeszcze bardziej zwiększy regrywalność. 

Żadnych rażących minusów nie zauważyłam, więc z całego serca polecam i odsyłam do innych moich artykułów na temat Aeon’s End.

Przydatne linki

Niezbadany Mrok w serwisie Board Game Geek

Separatory do Aeon’s End uwzględniające wszystkie dodatki (po polsku!)

Generator rynku zasobów 

One Comments

Dodaj komentarz